اگر این عضو از بدنتان پوسته پوسته شد، دیابت دارید

هر روز پوست پاهایتان را با دقت بررسی کنید و هرگونه علامتی مانند قارچ، پوسته پوسته شدن، خونمردگی و یا بریدگی و خراش را جدی بگیرید.

پایانه‌های عصبی خارجی در افراد دیابتی بسیار حساس و آسیب‌پذیرند بنابراین بررسی منظم روزانه به شما این فرصت را می‌دهد که به سرعت متوجه هرگونه جراحت احتمالی و نشانه‌های مقاومت قند خونتان باشید.

اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، درمان یک مشکل کوچک و جزیی در پایتان را نیز نباید به تأخیر بیندازید. از توصیه‌های پزشک معالج خود پیروی کنید. برای جلوگیری از خشکی پوست و ایجاد ترک در پاها می‌توانید از کرم‌های مرطوب کننده و نرم کننده استفاده کنید، ولی باید توجه داشته باشید که از قرار دادن کرم‌ها بین انگشتان پا خودداری کنید، زیرا می‌تواند محل مناسبی جهت ایجاد عفونت باشد.

بهترین میوه‌ها و سبزیجات در روزهای گرم تابستان

یکی از بزرگترین ویژگی‌های فصل تابستان تنوع بالای میوه‌ها و سبزیجات است که فرصت مناسبی برای بهره‌مندی از خوراکی‌های طبیعی و کسب سلامتی محسوب می‌شود. تمایل به مصرف این خوراکی‌ها در روزهای گرم زیاد است، پس می‌توان نیاز بدن به انواع ویتامین‌ها را به این نحو تأمین کرد.

خیار

خیار بسیار کم‌کالری است و در اکثر سالادهای تابستانی استفاده می‌شود. هم‌چنین حاوی مقدار زیادی ترکیبات فنولیک است که آنتی اکسیدان‌هایی قوی محسوب می‌شود و در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن نقش دارد.

خیار هم‌چنین دارای لوتئین و زآگزانتین است که این ترکیبات خواص محافظتی برای چشم به خصوص در برابر آب مروارید و استحاله ماکولای چشم دارند.

هندوانه

هندوانه میوه‌ای است که به‌خاطر احساس خنکی و تأمین آب بدن در روزهای گرم تابستان طرفداران زیادی دارد. رنگ قرمز هندوانه نشان دهنده مقدار بالای لیکوپن است که آنتی‌اکسیدانی قوی محسوب می‌شود و از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها و به‌ویژه سرطان پروستات محافظت می‌کند. دانه‌های هندوانه نیز سرشار از ویتامین C است.

میوه‌های قرمز

وجه اشتراک توت فرنگی، گیلاس، تمشک و آلبالو رنگ قرمز آنهاست که به خاطر فلاونوئیدها؛ آنتی‌‌اکسیدان‌های قوی است. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی دوستان سلامت قلب هستند و تأثیر مثبتی بر فشار خون، کلسترول و هم‌چنین رسوب چربی در دیواره رگ‌ها دارند. اما خواص میوه‌های قرمز فقط به این موارد محدود نمی‌شود. ترکیبات آنتی اکسیدانی مانع از پیشرفت سرطان‌ها می‌شود و در پیشگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون نقش دارد.

فلفل دلمه‌ای

رنگ‌های متنوع و طعم بی‌نظیر فلفل دلمه‌ای باعث شده، تا امروزه یکی از اجزای ثابت سالادها باشد. فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین های A و C است. در واقع جز منابع غنی ویتامین C محسوب می‌شود که برای مقابله با استرس اکسایشی و التهابات مفید است.

کاروتنوئیدهای موجود در سبزیجات رنگی باعث تقویت ویتامین A می‌شود. مقدار بالای این ویتامین در فلفل دلمه‌ای باعث شده تا جزء بهترین خوراکی‌ها برای برنزه شده پوست باشد. جالب است بدانید فلفل‌های قرمز که رسیده‌تر هستند، شیرین‌ترند. اما ارزش غذایی کمتری نسبت به فلفل‌های سبز دارند. همچنین از نظر ویتامین C دو برابر و از نظر کاروتنوئیدها نه برابر غنی‌تر از فلفل‌های سبز هستند.

کنگر فرنگی (آرتیشو)

کنگر فرنگی یکی از بهترین سبزیجات تابستانی است که عملکرد مطلوب روده‌ها را تسهیل می‌کند. مقدار بالای فیبرهای غذایی و اینولین؛ قند غیر قابل جذب با تأثیری شبیه پروبیوتیک‌ها، علت این تأثیر محافظتی سیستم گوارشی است. این خوراکی هم‌چنین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و علائم مربوط به سندورم روده تحریک پذیر را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره‌ی برگ‌های کنگر فرنگی تأثیر مثبتی بر کاهش مقدار کلسترول خون دارد.

طبع سردی‌ها و افراد عصبی بیشتر مراقب بیماری M.S  باشند

یکی از عمده‌ترین علت‌های این بیماری، عصبی شدن افراد است که مهم‌ترین دلیل آن در واقع کمبود مواد غذایی یا مواد معدنی و ویتامین‌ها در بدن و هم‌چنین مواد زائد در سلول‌ها و بافت‌ها است. هرگاه شخص از نظر فیزیولوژی دچار اختلال شود، از نظر سیستم عصبی نیز دچار ناراحتی روحی و روانی خواهد شد و با کمترین برخوردی، عکس‌العمل نشان خواهد داد.‌ وقتی که تعادل املاح معدنی در بدن به هم می‌خورد، انسان با کمترین برخوردی عصبی می‌شود و همچنین کار غدد درون‌ریز در بدن مختل می‌شود. همین امر موجب می‌شود که ترشحات طبیعی معده مختل و اسید معده به اندازه دوبرابر حد طبیعی شود. روزانه معده یک انسان بالغ حدود دو لیتر اسید کلریدریک ترشح می‌کند که در هضم غذا نقش اصلی را ایفا می‌کند. وقتی فردی عصبی می‌شود، این مقدار اسید به دو برابر حجم واقعی و طبیعی خود می‌رسد که در واقع روزانه چهار لیتر اسید معده که فوق‌العاده قوی است، ترشح می‌شود.

 اختلال در غدد درون‌ریز موجب می‌شود که سیستم داخلی بدن به هم ریزد و انسان از حالت تعادلی روحی و روانی خارج شود. پس می‌توان نتیجه گرفت بهترین راهکار درمانی که در زمینه‌ی پیشگیری از بیماری ام.اس مؤثر خواهد بود، پرهیز از بروز تنش در مناسبات بین‌فردی و سعی در کنترل احساسات و عواطف شخصی است. افراد زودرنج و حساس باید تلاش کنند، تا تفسیر خود را از موقعیت‌های اجتماعی به‌گونه‌ای تغییر دهند تا کمترین فشار روانی بر آنان وارد شود.

گروه دوم شامل افرادی است که از نظر ژنتیکی دارای طبع سردی هستند و مدام از غذاهای سرد (غذاهایی با PH اسیدی) به حد وفور استفاده می‌کنند و علاقه زیادی به خوردن ترشی، سرکه، تمر هندی، ماست، قره‌قروت و امثال آن دارند. افرادی که دارای چنین طبعی هستند، اگر در مورد غذای مصرفی روزانه خود دقیق نباشند، بیشتر در معرض بیماری ام.اس قرار می‌گیرند.

 عموماً در بیماران مبتلا به ام.اس، PH خون گرایش به حالت اسیدی دارد و اگر این حالت بر اثر نوع تغذیه تکرار شود، بیمار در معرض حملات مداوم قرار خواهد گرفت و حال بیمار به مرور رو به وخامت خواهد رفت. جالب توجه اینکه این نوع بیماران علاقه وافری به مصرف غذاهای دارای حالت اسیدوز نشان می‌دهند، مانند: ماست، بستنی، ترشی، تمر هندی، ماهی و امثال آن.

 این‌گونه بیماران باید از مصرف غذاهای اسیدی دوری جویند تا بدین وسیله از پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل آورند. برای پیشگیری از این بیماری در سایر افراد نیز می‌توان مصرف متعادل مواد غذایی به‌ویژه اجتناب از مواد غذایی اسیدی را توصیه کرد.