تازه‌های پزشکی

خوراکی‌هایی که به انگل‌های مغزی معروفند

اگر علاقه‌مند به تقویت حافظه، فکر و تمرکز و داشتن ذهن برتر هستید، باید از خوردن فرآورده‌های صنعتی، چیپس و پفک پرهیز کنید.

محمد سیدا در سمینار بزرگ «ذهن برتر، خلاق و کارآفرین» که در سالن همایش‌های مرکز علمی کاربردی فولادین ذوب آمل(فذا) برگزار شد، بیان داشت: انسان باید از توانمندی‌های بی‌پایان و فوق‌العاده مغز خود آگاهی داشته و به پتانسیل و قدرتش باور پیدا کند.

وی با اعلام راه‌های متعدد تقویت حافظه در انسان یادآور شد: ایجاد تنوع در زندگی باعث تمرکز حافظه می‌شود، هرچند ما هم باید در زندگی خود تنوع ایجاد کنیم تا تأثیر خوبی بر روی مغز داشته و این اثر خوب باعث ترشح هورمون‌هایی برای تقویت حافظه شود.

وی با اعلام این‌که محاسبات ذهنی مغز را وادار به حساب و کتاب می‌کند، اذعان داشت: با استفاده از تست سن مغز دریافتیم بسیاری از افراد با توجه به این‌که سن تقویمی‌شان بالا بوده ولی سن مغزشان پائین است و عکس این قضیه نیز مشاهده شده است.

مدیر مؤسسه‌ی فرهنگی ذهن برتر با تأکید این‌که مغز بدون تمرین دادن در سنین جوانی هم پیر می‌شود، متذکر شد: باید روش‌های مختلف را برای محاسبات در نظر بگیریم تا نیازی به کاغذ، قلم و ماشین حساب نداشته باشیم.

* تمرکز از تکنیک‌های مهم برای تقویت حافظه است.

سیدا با ابراز این‌که بسیاری برای افراد پیش می‌آید که مطلبی را فراموش کرده و می‌گویند که آن مطلب نوک زبانم بود، گفت: باید اصلاً چند لحظه به آن موضوع فکر نکنیم و جهت فکر را متمرکز به سمت موضوع دیگر کنیم تا بعد دقایقی به خاطرمان بیاید.

وی ادامه داد: بسیار پیش آمده مثلاً در کلاس درس پای صحبت‌های استاد نشستیم ولی حواس‌مان جای دیگر است که در این صورت فکر و تمرکزمان با موضوع نیست.

سیدا با بیان تکنیک‌هایی برای تقویت و ایجاد تمرکز یادآور شد: باید افکار اضافی را برای روی کاغذ بنویسیم، حساسیت به خرج ندهیم و بلافاصله کارمان را شروع کنیم البته نوشتن همیشه و در همه جا کاربرد ندارد مثلاً در حین رانندگی و نماز نمی‌توان از آن بهره برد.

این عضو اتاق فکر سوئیس اضافه کرد: در روش عملی برای تمرکز می‌توان صدای رادیو را کم کرد و بر روی آن تمرکز کرد و یا با بستن صدای تلویزیون لب‌خوانی کرد.

وی علاقه را شرط اساسی در یادگیری دانست و یکی از مهم‌ترین راه‌های تقویت حافظه برشمرد.

سیدا ادامه داد: علاقه باعث ایجاد تمرکز شده و تمرکز هم باعث تقویت حافظه می‌شود.

وی با اعلام چگونگی ایجاد علاقه تصریح کرد: اگر به موضوعاتی از کتاب علاقمند نیستیم ابتدا به قسمت‌هایی بپردازیم که خوشمان می‌آید سپس انگیزه برای ایجاد مطالعه بقیه مطالب ایجاد می‌شود هم‌چنین در صورت عدم علاقمندی می‌توانیم ایجاد تنوع کرده با ایجاد هدف اطلاعاتی به دست آوریم.

* خواب نیم‌روزی حافظه را تقویت می‌کند.

رئیس انجمن تقویت حافظه ایران با اشاره به این‌که خواب نیم‌روزی هم باعث تقویت حافظه می‌شود، عنوان کرد: تحقیقات اثبات کرده که ۶ تا ۱۲ دقیقه خواب نیم‌روزی می‌تواند حافظه را تقویت کند هرچند علما و بزرگان دینی هم قیلوله و خواب کوتاه نیم‌روزی داشتند البته خواب درست و صحیح خیلی مهم بوده، یکی از راه‌های رسیدن به آرامش محسوب شده و می‌تواند از عوامل تقویت حافظه لحاظ شود.

سیدا با تأکید بر این‌که تغذیه صحیح و سالم نیز از عوامل تقویت حافظه است، گفت: آزمایشات نشان داده فرآورده‌های صنعتی، چیپس و پفک نه تنها هیچ فایده‌ای برای انسان نداشته بلکه از آن‌ها به عنوان انگل‌های مغزی نام می‌برند.

این دانشمند ایران با اعلام این‌که میوه و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین و انواع پروتئین و مواد مورد نیاز بدن هستند، گفت: فرزاندان‌تان را به جای مواد صنعتی مضر به میوه‌ها، خوراکی‌های خانگی و سبزیجات تشویق کنید.

وی موسیقی را هم از دیگر عوامل تقویت حافظه نام برد و خاطرنشان کرد: تأکید شده فرزندان‌تان قبل از ورود به دبستان حتماً نواختن یکی از سازها را یاد بگیرند زیرا موسیقی باعث خلاقیت و ایجاد هماهنگی بین دو نیمکره مغز می‌شود.

سیدا اعلام کرد: یادآوری کارهای روزانه نیز یکی دیگر از عوامل است هرچند بیشتر افراد از یک نیمکره مغز بیشتر از نیمکره دیگر بهره می‌برند البته باید به گونه‌ای هماهنگی بین این دو نیمکره را ایجاد کنیم زیرا وقتی دو نیمکره مغز فعال شوند فرد نابغه می‌شود.

این قسمت از ماهی را حتماً بخورید

استخوان یکی از منابع عالی کلسیم است که مصرف آن برای همه انسان‌ها قابل توصیه است؛ ولی مصرف آن بویژه برای افراد مبتلا به نرمی و پوکی استخوان، فوق‌العاده ارزشمند است. لازم به ذکر است که جوشاندن استخوان و مصرف آب حاصله نمی‌تواند کلسیم فراوانی را به بدن وارد سازد، بلکه لازم است دقیقاً خود استخوان جویده و بلعیده شود.

دکتر احمدرضا درستی در ماهنامه آشپزباشی نوشت: انسان با دریافت غذاهای مناسب، کافی و متنوع، آنها را هضم نموده و در نهایت موادی را وارد جریان خون می‌کند که به آنها مواد مغذی گفته می‌شود. بیش از 40 نوع ماده مغذی از طریق غذاها وارد بدن می‌شوند، تا سلامت فرد حفظ شود و توان کافی برای انجام فعالیت‌های روزمره خود داشته باشد و ضمناً کودکان بتوانند رشد مناسب داشته باشند و افراد بیمار نیز بتوانند دوره بیماری و نقاهت را به سلامت پشت سر بگذارند. برخی از مواد مغذی لازمست هر روز به مقدار زیاد (حداقل ده‌ها گرم) به بدن برسند که از جمله آنها می‌توان ترکیبات قندی، چربی‌ها و پروتئین‌ها را نام برد. در علم تغذیه به این گروه از مواد مغذی، درشت مغذی‌ها گفته می‌شود. بعضی دیگر از مواد مغذی فقط به اندازه محدود (حداکثر چند گرم) در روز باید وارد بدن شوند تا تغذیه مناسبی برای فرد رقم بخورد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *